[linux] Re: dhcp en hostnames

asmuth op bakunin.xs4all.nl asmuth op bakunin.xs4all.nl
Ma Aug 1 09:19:02 CEST 2005

Hugo van der Kooij schreef:

> [...]

Ik ben dat probleeem al eens tegengekomen... Een name server was
snel opgezet en had het voordeel dat-ie de DNS lookups voor het
hele netwerk kan cachen. Het nadeel was dat de server min-of-meer
random IP adressen uit een vaste reeks toebedeelt aan de clients,
die dan via DNS gekoppeld waren aan namen als workstation00.lan t/m
workstantion99.lan, namen die niet makkelijk te matchen zijn met
de feitelijke PCs.

Je kunt de uitgedeelde IP-nummers koppelen aan MAC-adressen, maar
dan heb je weer een pseudo-statisch IP. Het moet mogelijk zijn
om hostnames dynamisch in DNS te registreren, maar zo ver ben ik
nog niet gevorderd.

> Hostnamen in een file zetten op een plek waar iedereen bij kan? En dan

NIS?

> vanuit een start script even toevoegen aan een lokale file en tot
> /etc/hosts verheffen? (Wel even slim invoegen natuurlijk zodat je geen
> dubbele entries krijgt.)

Suc6,

Daniel