[linux] Re: desktop bevriest

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Ma Aug 1 20:47:35 CEST 2005

On Mon, 1 Aug 2005, dick kampman wrote:

>Ik heb twee distro's draaien: Suse 9.1 en Slackware 10.1. Maar, ook toen ik
>hier enige tijd Debian Sarge had draaien, trad onder deze drie systemen het
>volgende probleem op: op (uiteraard ongewenste momenten) bevriest mijn
>desktop. Muis en keyboard geven geen sjoege. Het enige wat ik kan doen is de
>stekker eruit trekken.
>
>Hoe zou ik er achter kunnen komen wat hier het probleem is? Hardware
>probleem?, software probleem?, een virus onder Linux?

Da's lastig om een oorzaak te vinden. Staat er toevallig iets in je
syslog?

Om de PC min of meer gecontroleerd down te brengen is de stekker er
uit trekken het laatste wat je moet doen.
Zoals Hugo al schreef kan je proberen via het netwerk (ssh, telnet)
in te loggen. Probeer dan je programma's gecontroleerd af te schieten
en/of een shutdown te geven.
Onder X kan je in ieder geval proberen om met ctr-alt-backspace je
hele X window omgeving af te schieten.

Verder kan je, als er tenminste ondersteuning hiervoor in je
kernel is geconfigureerd, met wat speciale toetscombinaties op een
laag niveau tegen je kernel kletsen om bijvoorbeeld te proberen de
machine nog een shutdown te geven.
Zie /usr/src/linux/Documentation/sysrq.txt voor meer info hierover.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein