[linux] Re: beeldherkenning onder Linux?

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Vr Aug 5 10:06:37 CEST 2005

Hans Paijmans wrote:
> Nee, echt beeldherkenning. Het kunnen herkennen van objecten.
> Ik ben opgezadeld met een onderzoek om archaeologische vondsten
> automatisch te determineren...

He, als archeoloog intereseert mij dat natuurlijk. Ik weet dat IBM ooit een
project is gestart voor het herkennen van botfragmenten. Dat is ontwikkeld
voor forensisch onderzoek, maar is ook gebruikt voor het onderzoek naar vroege
hominiden in Marokko. Het staat me bij dat hierover in SciAm ooit een artikel
is verschenen van de hand van een paar Amerikanen.

Verder is er op het CAA congres in 1995 in Leiden door een Deen een lezing
gehouden over een systeem voor de classificatie van objecten in een database.
De procedings daarvan staan in ieder geval in de bibliotheek van het AI in
Leiden, en ik kan het misschien zelf ook nog wel terugvinden wie dat is geweest.

Ciao,
   David