[linux] Re: Kleuren html tabel ook op de printer

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Di Aug 16 15:59:18 CEST 2005

On Tuesday 16 August 2005 14:07, Johan Wevers wrote:

> Ik hoop dat dit niet kan, ik heb het niet zo op die aso website opmakers
> die vinden dat ik niet voor mezelf kan uitmaken wat ik de prettigste layout
> vind. Soms zet ik onder Netscape trouwens CSS en Javascript gewoon uit,
> dan valt er ook niks meer te overrulen.

Je hebt gelijk dat dit op je beeldscherm erg vervelend is. Er zijn veel te
veel sites die menen dat iedereen met zijn neus op het beeldscherm zit en dus
hard een fongrootte voorschrijven (ipv 100%, 125% etc). Als ik slechtziend
zou zijn of mijn monitor graag 3 meter verderop zet dan bepaal ik graag zelf
mijn fontgrootte.
Voor print gaat dit niet helemaal op, omdat je daar met een eindige maat van
het papier zit en je er niet van uit hoeft te gaan dat de slecht- of
verziende gebruiker die de pagina uitprint ook de enige lezer van die pagina
zal zijn. Dan is er dus wel wat voor te zeggen om de fotngrootte in de <body>
op een vaste grootte te zetten. Voor de rest gebruik je natuurlijk gewoon
relatieve percentages voor de fontgrootte.
Als je meer aanpassingen aan je print stylesheet gaat maken zou het handig
kunnen zijn om de boel te splitsen in een default(beeldscherm) sheet en een
specifiek print sheet. dan gebruik je ook de cascade uit 'cascading style
sheets'.  (al maakt een paar Kb voor een interne webapp niet zo veel uit
natuurlijk).

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra