[linux] Re: stukje in elsevier

Hans Paijmans j.j.paijmans op uvt.nl
Zo Aug 21 20:37:43 CEST 2005

Ik heb Arjan de volgende email geschreven:

Hoi,

We kennen elkaar geloof ik niet, maar ik wil je mijn reactie op je
artikel in Elsevier niet onthouden. Als Linuxgebruiker van het eerste
uur ben ik er niet gelukkig over, maar liever dan een scheldpartij te
initie"eren zou ik graag met je van mening willen wisselen over wat ik
als tekortkomingen in je stuk zie.

Het stelt me teleur dat in een toch wel belangrijk medium als Elsevier,
en dan nog in de rubriek Economie, alleen maar wat uit kun verband
gerukte en soms zelfs onjuiste details voor het voetlicht worden gebracht.

Vragen die niet aan de orde komen zijn: wat zijn de voor- en nadelen van
monopolies en mono-cultuur vs. standaardisatie? Wat zijn de gevolgen
voor de TCO, de veiligheid en de privacy op korte en op langere duur?
Wil je de toegang tot electronische informatie in de handen van een
enkel bedrijf zien? Wil je je kinderen en studenten echt africhten op de
interface die toevallig de laatste vijf jaar is komen bovendrijven?

Ik vind dat veel belangrijker dan de vraag of Jan Doedel nou wel of
niet met Ubuntu, Firefox of Suse 9.3 overweg kan. Want als Jan Doedel
door de omstandigheden gedwongen wordt om Linux, OpenOffice en Mozilla
te gebruiken, weet Jan Doedel na een half jaar niet beter en krijst hij
al bij de gedachte opeens XP te moeten gaan gebruiken...

Als een Jan Doedel die op Linux is afgericht kan ik je verzekeren dat
mijn werk als wetenschapper, inclusief de contacten met Word- en Excel-
gebruikers, niet worden belemmerd door mijn Linux systeem, en dat geldt
evenzeer voor typisch consumentengedrag als het downloaden en branden
van mp3's en films, al dan niet legaal.

Open Source en Linux gaan me zeer aan het hart. Als je wilt zal ik graag
met je in details treden.

Vriendelijke groeten,

--
Dr. J.J. Paijmans