[linux] Re: umask probleem bij installatie

Di Aug 23 08:01:14 CEST 2005

On Tue, 23 Aug 2005, Cecil Westerhof wrote:

> Met SUSE heb ik een vreemd probleem. Mijn umask staat op 077. Als ik
> software installeer vanaf source, dan krijgen de bestanden wel de goede
> permissies, maar de directories krijgen allemaal als permissie
> drwx------. Dit is op te lossen door voor er wordt begonnen met
> compileren/linken het commando 'umask 002' te geven.
> Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn? (Een persoon beweerde
> dat het een SUSE probleem was.)

Ik zie het probleem niet. Volgens mij werkt alles zoals je de boel hebt
geinstrueerd. Je normale foo software package zet namelijk de file rechten
met install.

Maar de directories doen ze niet. Dus blijven die staan met de restricties
die je hebt aangemaakt doordat je die hebt afgedwongen met je umask.

Hugo.