[linux] Re: Hoe frequentie van monitor vastleggen

Do Aug 25 19:43:20 CEST 2005

Aldus schreef Ulrich op Thu, Aug 25, 2005 at 12:57:32PM +0200:
> Assalaamou aleykoum,
>
> ik heb laatst een nieuwe monitor (crt, Iiyama VisionMaster Pro 454)
> aangeschaft. Nu is het probleem, dat de tekstkonsole met een veel te lage
> frequentie wordt aangestuurd (~60 Hz), waardoor het beeld onscherp en
> onrustig is. Volgens de specifikatie van de monitor kan die het beste met 100
> Hz draaien (bij 1280x1024). Voor een deel geldt dit ook voor X, waar de
> monitor nu met 85 Hz aangestuurd wordt.

Voor X is er natuurlijk geen probleem: gewoon de juiste modeline configureren.

Als je geen X gebruikt is het iets lastiger. Het beste is om de framebuffer
te gebruiken (bij voorkeur hard in je kernel compileren), maar dat werkt niet
noodzakenlijk goed met alle videokaarten.

Suc6,

Daniel

> Onder WinXP kan ik als verversingsfrequentie 100 Hz kiezen. Bij linux ben ik

Ik dacht dat de verversingsfrekwentie van Windows 1 keer per 5 jaar was:-)

--

	* New: Windows Vista *

	(buy now, use in 2007)