[linux] Re: Mirror data naar een andere disk

Za Dec 3 10:56:40 CET 2005

Aldus schreef Erik van der Meulen op Sat, Dec 03, 2005 at 08:29:49AM +0100:
> [...]

En als je je data gewoon op de Linux server bewaart en daar ook voor een
mirror / backup zorgt en de Windows machine de data via Samba of NFS
laat mounten?

> Dank voor de suggesties! Ik denk dat ik nog wat uitleg moet geven.
>
> De reden dat ik een backup / mirror wil maken naar mijn server is dat ik
> in geval van crash een goede kopie wil hebben en dat ik de data over het
> netwerk beschikbaar wil stellen. Deze mag best een dag achterlopen op
> het origineel, da's geen probleem.
> Het gaat om meer dan 200Gb, dus een dagelijkse copie maken is eigenlijk
> geen optie. Ook niet nodig omdat er maar heel beperkte veranderingen
> optreden.

Dat zou 1 tape per dag kosten, maar het maken van een backup kan dan meer
dan een uur duren. Kopieren naar een verwisselbare harde schijf is iets
sneller. (hier heb je niet noodzakelijk Linux voor nodig)

Hugo stelde dat rsync eerst alle data over het net zou kopieren en ze
dan vergelijken. Is het niet voldoende om de directoryboom af te lopen
en de timestamps te testen?

> Mijn experimenten met unison lijken op zich wel te werken, maar
> verknoeien bestandsnamen met accenten. Dat is weer niet niet acceptabel
> voor mijn toepassing.

Dat lijkt me een geval van een mismatch tussen de code pages van Samba
en Windows. Kan Samba tegenwoordig ook Unicode aan?

> Misschien moet ik maar in de Windows sfeer naar een oplossing gaan
> zoeken?

Hierbij dan het advies van de Sint:
met Linux vaart je stoomboot voor de wind.

--

	* New: Windows Vista *

	(buy now, use in 2007)