[linux] Re: Extra admin accounts op linux

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Di Dec 13 22:45:45 CET 2005

Jeroen Diel wrote:

>1. Is het mogelijk om accounts aan te maken die dezelfde rechten hebben als
>root?

Ja.

>2. Zo ja, hoe doe ik dit?

Een extra account aanmaken met hetzelfde uid (0) als root. Ik vermoed dat
dat inhoudt dat je /etc/passwd en /etc/shadow met de hand zult moeten
bijwerken, maar misschien kunnen de standaard scripts het ook aan.

>Ik heb een test gedaan door een user aan te maken en deze user in de
>volgende groepen te plaatsen:
[...]

Werkt niet: de kernel checkt automatisch op uid 0, niet op dat soort
dingen.

>Hierna was het niet mogelijk om bepaalde root acties uit te voeren. De rede
>dat ik dit wil is dat we hier met meerdere admins zitten om de servers te
>beheren.

Waarom krijgen die niet gewoon het rootpassword?

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html