[linux] Re: Extra admin accounts op linux

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Dec 14 11:11:51 CET 2005

On Wednesday 14 December 2005 02:27, Kees Theunissen wrote:
> Joop en Jelle noemden beide "sudo" als tool om gewone users taken te
> kunnen laten uitvoeren met root rechten. Volgens de boekjes hebben
> ze volkomen gelijk. Toch heb ik in dit specifieke geval mijn twijfels.
> Om de een of andere reden heb ik een beeld voor me van onervaren admins
> die in een grafische omgeving inloggen en dan een menu opentrekken
> met de benodigde tools om settings te veranderen. Ik denk dat ik ze
> dan gewoon als root zou laten inloggen. In theorie zouden ze allerlei
> dingen kunnen verknallen. In de praktijk zou dat best wel eens mee
> [...]

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben dat grafische tools iets
minder vaak de optie --shoot_foot aanbieden. Het lijkt mij dat zulke tools
dan ook wel om het root wachtwoord vragen, of anders is dat met ksudo of de
gome variant wel af te vangen. In X inloggen als root is echt zo stom, daar
kunnen zelfs de meest onervaren admins achter komen dat dat niet de juiste
weg is (ok, op windos is het de standaard...)
Maar al die zorgen zijn tot nu toe ongegrond want je weet niet of ze echt
onervaren zijn. De vraag was "hoe deel ik de root rechten met meerdere
admins". en het antwoord(met meerdere manieren) hebben we daarop gegeven.
eXtreme Programming leert je dat je alleen het probleem voorhanden moet
oplossen, alle extra slimmigheden ga je toch niet nodig hebben (Yagni).
Volgens mij is dat hier ook toepasselijk.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl