[linux] Wat problemen met RedHat Enterprise 3 (2

Cecil Westerhof cecilwesterhof op xs4all.nl
Do Dec 22 16:40:14 CET 2005

Er ging even iets fout met webmail. Even overnieuw.

Ik heb op het ogenblik een opdracht bij een klant waar men met RedHat
Enterprise 3 werkt. Hierbij loop ik tegen een aantal dingen aan.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Als ik ps aux geef, dan wordt voor mijn user het uid gedisplayed
i.p.v. de username. Maakt niet uit of ik het als cwesterhof, of als
een andere gebruiker doe. Bijvoorbeeld:
  507       9715  0.1  0.0  3852  580 pts/12   R    16:14   0:00 sleep 1
  ingres    9716  0.0  0.0  2720  768 pts/16   R    16:14   0:00 ps aux

Als er aan een gebruiker een groep wordt toegevoegd, is die groep pas
zichtbaar nadat de gebruiker heeft uitgelogd en opnieuw is ingelogged.
Klopt dit?

Zelf werk ik met SUSE. Als ik daar meerdere keren achter elkaar
hetzelfde commando geef, komt dit slechts een keer in de .bash_history
terecht. Is er een mogelijkheid om dit ook bij RedHat zo te laten
werken?

Op een zeker moment hing het commando
    rpm -qa
bij de gebruiker root. Als andere gebruiker kon het wel worden
uitgevoerd. De enige mogelijkheid om het probleem op te lossen was
(shock, horror) een reboot.
Iemand een idee wat hier kan zijn gebeurd en hoe dit te voorkomen, cq
op te lossen?

Op het eind van het booten wordt het console scherm gecleared. Bij
SUSE blijven de messages -die er niet afgescrolled zijn- staan. Kan
dit ook bij Redhat Enterprise worden ingesteld?