[linux] Re: Wat problemen met RedHat Enterprise 3 (2

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Dec 22 16:57:45 CET 2005

On Thu 22 Dec 2005, Cecil Westerhof wrote:

> Als ik ps aux geef, dan wordt voor mijn user het uid gedisplayed
> i.p.v. de username. Maakt niet uit of ik het als cwesterhof, of als
> een andere gebruiker doe. Bijvoorbeeld:
>   507       9715  0.1  0.0  3852  580 pts/12   R    16:14   0:00 sleep 1
>   ingres    9716  0.0  0.0  2720  768 pts/16   R    16:14   0:00 ps aux

Gebruikersnaam langer dan 8 -> wordt niet getoond.

> Als er aan een gebruiker een groep wordt toegevoegd, is die groep pas
> zichtbaar nadat de gebruiker heeft uitgelogd en opnieuw is ingelogged.
> Klopt dit?

Ja. Rechten worden uiteraard toegekend op het moment dat je inlogt.
Ter vergelijking: als je je UID in de passwd file verandert, dan zijn
niet alle processen ineens van UID veranderd :-)

> Zelf werk ik met SUSE. Als ik daar meerdere keren achter elkaar
> hetzelfde commando geef, komt dit slechts een keer in de .bash_history
> terecht. Is er een mogelijkheid om dit ook bij RedHat zo te laten
> werken?

man bash

> Op een zeker moment hing het commando
>     rpm -qa
> bij de gebruiker root. Als andere gebruiker kon het wel worden
> uitgevoerd. De enige mogelijkheid om het probleem op te lossen was
> (shock, horror) een reboot.
> Iemand een idee wat hier kan zijn gebeurd en hoe dit te voorkomen, cq
> op te lossen?

Dan moet je kijken waarop die hing (strace, ltrace).

> Op het eind van het booten wordt het console scherm gecleared. Bij
> SUSE blijven de messages -die er niet afgescrolled zijn- staan. Kan
> dit ook bij Redhat Enterprise worden ingesteld?

Zal wel in /etc/issue ofzo geregeld zijn.

Paul Slootman