[linux] Re: twee processoren en Linux

Di Dec 27 12:18:04 CET 2005

Aldus schreef Hans Paijmans op Tue, Dec 27, 2005 at 10:04:20AM +0100:

> Volgende vraag: Ik zit te peinzen over een PC met twee processoren, met

Dat werkt hier al jaren uitstekend.

> name omdat ik dan wellicht de ene processor gewoon de Linux desktop zou
> kunnen laten draaien en de andere bijvoorbeeld VMware. Maar is dat ook
> zo? Kun je aangeven welke tasks door de ene en welke door de andere
> worden uitgevoerd?

Als je een kernelprogrammeur bent. Linux verdeelt de taken automatisch. Dat
kan een goede Windows-versie ook, maar als ik dan één applicatie draai,
wordt dat proces beurtelings aan de ene en de andere processor toegewezen,
wat alleen maar vertraging oplevert.

> Of is die tweede processor uitsluitend bedoeld voor grafisch gedoe met
> spelletjes?

Die tweede processor gebruik je alleen tijdens het compileren:-)
Je moet wel meerdere taken (threads) hebben voor je CPU's. Vooral bij servers
krijg je veel performance winst.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--