[linux] Re: dus nu staat er voor?

NLLGG Admins admins op nllgg.nl
Zo Jan 23 21:39:01 CET 2005

On Sunday 23 January 2005 21:28, Hugo van der Kooij wrote:
> Ik zie het probleem niet. De mailinglist moet al uitsplitsen voor andere
> zaken. En wat ik aan mailinglist ervaring heb is dat je performance
> problemen meestal (99%) zitten in het versturen van alle berichten door je
> local SMTP server. En dat is toch al uitgesplitst.

Die local SMTP server heeft enige opvoeding gehad, maar je hebt gelijk, hier
ligt de kern van het probleem.

Het punt is dat ik nu voor 39 xs4all users slechts 1 SMTP sessie op hoef te
zetten om het bij xs4all verder te laten verspreiden.

Dit hele voordeel doe je teniet door voor iedere user een appart bericht te
genereren. Dan moet ik 39 smtp sessies laten opbouwen, afbreken en loggen.
Ook moet je lokale mailer 267 emails verwerken ipv 1 voordat het in de queue
staat om te verzenden. Die lokale SMTP server wat laten uitsplitsen is dus
minder erg dan je mailinglist software elk bericht laten uitsplitsen.

De impact van zo'n soort maatregel is dus iets groter dan alleen de
mailinglist software. (die trapt er nog wel wat uit op een AMD-K6 266).

Met vriendelijke groet,

Uw BOFH