[linux] Mozilla Firefox in de Consumentengids!

Koen de Jonge koen op procolix.com
Za Jan 29 16:14:29 CET 2005

Goedemiddag,

in de consumentengids van deze maand staat een paginagroot artikel met
als titel:
Slim surfen: Firefox

Het lijkt me dat ik in overtreding van de auteurswet ben als ik dit
artikel over ga typen, daarom zal ik een korte analyse vermelden.

Het artikel raad de Firefox browser aan ten faveure van Internet Explorer.
De argumenten die hiervoor gebruikt worden zijn:
- het is veiliger dan met Internet Explorer.
- het is gratis
- het heeft handige mogelijkheden (google-zoekveld)
- het is minder vatbaar voor spyware en wormen

Een aparte alinea met als kopje 'Tabbed browsing' legt uit wat gedaan
moet worden om Firefox te installeren (over een modem met
inbelverbinding kost het downloaden van de 4,9Mb 20 minuten).  Er wordt
zelfs vermeld dat Firefox beschikbaar is voor Windows vanaf versie 98,
Mac OS X en Linux (vanaf Kernel 2.2.14)!

De laatste alinea met als kopje 'Bekend uiterlijk' legt uit dat Firefox
geen moeilijkheden en 'leertraject' zal opleveren. In de laatste alinea
staat dat IE niet van de computer gehaald kan worden. Ook heb je IE soms
'nodig' als een webpagina er vreemd uitziet. "de maker heeft dan geen
rekening gehouden met andere browsers".

Helaas wordt in het stukje nergens gesproken over de voordelen van Open
Standaarden en er wordt ook met geen woord gerept over het Open Source
zijn van de Firefox browser, maar al met al is dit stukje wat mij
betreft een mijlpaal voor de Nederlandse IT wereld.

Je kan nu zonder schromen Firefox op de computer van je ouders
installeren. De consumentenbond raad het immers aan!

Ik hoop dat dit het begin is van een hele hoop 'open source aanraders'
in de consumentenbond. In ieder geval zal de site van de consumentenbond
zelf het nu wel onder Firefox (en dus onder Linux!) doen.

Groeten,
Koen de Jonge