[linux] Re: X terminal server

Jurgen Goedbloed jurgen op albatros.xs4all.nl
Zo Nov 6 20:47:18 CET 2005

Hoi Hugo (en anderen),

> Zoals onder de meeste Linux distributies. Ga van run-level 5 naar
> run-level 3.
>
> Pas /etc/inittab aan om dit permanent te maken. Test het met het init
> commando. Zie verder de documentatie.
>
> Appeltje/Eitje. Als ik je vraag tenminste goed begrijp.

Ik ben bezig met LTSP (www.ltsp.org). Daar heb je de 'thin clients',
diskless werkstations die vanaf het netwerk booten, vervolgens X windows
starten en de login op een terminal server geven, via xdmcp. Dat werkt
allemaal prima.

En de 'terminal server', een machine waarop alle applicaties draaien van
de ingelogde gebruikers van de thin clients.

Het gaat mij om de terminal server. Op de server moet een display
manager (kdm) draaien zodat de thin clients kunnen aanloggen. Op de
terminal server zelf wil ik geen X server starten, want de terminal
server zelf staat in de kelder en er hangt geen scherm, muis of keyboard
aan.

Ik wil dus graag op de terminal server kdm starten zonder dat er een X
server gestart wordt en dat lukt mij niet. Kdm wil alleen maar starten
met X erbij.

Runlevel 3: geen X en geen kdm
Runlevel 5: X en kdm
ik wil: geen X, wel kdm.