[linux] Linux op laptop

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Zo Nov 6 20:44:42 CET 2005

Hallo,

Ik krijg waarschijnlijk morgen een Acer Travelmate M2321LMI laptop binnen.
Nou zag ik op internet dat Linux daar waarschijnlijk wel op draait (ik weet
niet of de LMI in het typenummer nog veel zegt; maar als ik zoek op
Travelmate 2321 vind ik genoeg), maar ik heb er nog wel een paar vragen over:

Ik wil dual boot XP/Linux. Ik zoek dus of een gratis tool om de harddisk
te herpartitioneren (geen zin om de XP installatie eraf te knikkeren als
dat niet nodig is), of een methode om Linux in een UMSDOS file te booten
vanuit het XP bootmenu. Weet iemand een optie voor het eerste, danwel of
het tweede uberhaupt kan? Ik hoop trouwens niet dat die partitie al NTFS
geformatteerd is, want dan kan ik optie 1 wel vergeten vrees ik.

Verder moet de Linux partitie gesynct worden met de hoofd PC thuis.
Dit gaat dan voornamelijk om /var/spool (mail en news), /var/lib/news
(news active file en databases) en /home. Bestaat daar software voor
die aan te raden is?

Weet iemand of je onder 2.4 kernels IDE branders direct kunt aansturen
of zit he nog steeds met dat ide-scsi gedoe? (Aan m'n PC hangt een SCSI
brander, ik heb nog geen ervaring met IDE branders).

Heeft iemand hier ervaring mee?

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html