[linux] Re: Geluidsinstellingen worden niet vastgehouden

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Di Nov 15 12:32:55 CET 2005

On Tue, 15 Nov 2005, Hugo van der Kooij wrote:

>Een restore werkt alleen als er iets te halen is. Zet je bij afsluiten ook
>de huidige waardes weg? Als je geen stop/start scripts hebt maar alleen
>start scripts heb je niets om weg te zetten.

Met eenmalig een zinnige instelling opslaan kom je ook een heel eind.

In /etc/rc.d/rc.alsa van Slackware 10.2 staat de volgende functie:

# A function to load the ALSA mixer settings:
load_alsa_mixer() {
  if [ -r /etc/asound.state ]; then
    echo "Loading ALSA mixer settings:  /usr/sbin/alsactl restore"
    /usr/sbin/alsactl restore
  else
    echo "ALSA warning:  No mixer settings found in /etc/asound.state."
    echo "  Sound may be muted.  Use 'alsamixer' to unmute your sound card,"
    echo "  and then 'alsactl store' to save the default ALSA mixer settings"
    echo "  to be loaded at boot."
  fi
}

In Slackware 10.0 is dat niet veel anders denk ik. Die bootschap zal
tijdens het booten wel niet lang genoeg zichtbaar zijn, maar met één
keertje terugscrollen door de startup messages was dit zichtbaar geworden.

Op een vers geïnstalleerde machine is het zonder meer een goede gewoonte
om eens rustig naar die startup messages te kijken.
(Dan moet je natuurlijk wel een distributie hebben die niet meteen een
clear van je scherm doet aan het eind van het boot process, want dan
mis je weer een stuk. Ja ik weet het: een gedeelte van die gewiste info
kan je dan nog inzien met 'dmesg' en in de logfiles staat soms ook wel
het een en ander.)

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein