[linux] Re: allerEerste Versie van LINUX gezocht !

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Do Nov 17 14:23:20 CET 2005

---------------
> Is het de BIOS batterij of de accu ? Wie weet heeft iemand hier zo'n
> ding . D'r schijnt nog van alles bij allerlei mensen op zolder en in
> kasten te liggen .. :-)

De accu's van die laptops deden het al nauwelijks meer toen ik ze kreeg.
Tweedehandsjes moesten goed genoeg zijn voor een afdeling
produktontwikkeling (waar ik overigens als free-lancer voor werkte). Het
zal dus wel de BIOS batterij zijn. Volgens de handleiding zit er ook nog
een RTC (real time clock) batterij in. Die heeft het volgens mij ook al
lang begeven, ik moest de tijd altijd met de hand instellen.

Bij opstarten onder netspanning:
Error in CMOS. Bad battery
Error in CMOS. Bad checksum
Check system. Then press [F1] key.

Wat ik nu moet checken weet ik niet, dus maar [F1] gedrukt.
Moet dan instelling kleurenscherm in monochrome veranderen.
Hé, dit is er een die nog wel opstart, stond nog als reserve, nooit
Linux op geïnstalleerd.

Dan de andere: na aanzetten gaat het DC IN lampje groen knipperen:
lang kort kort lang
Verder gebeurt er niets. Na weer indrukken van de aan/uit knop gaan even
wat lampjes branden, hoor je de harde schijf even draaien waarna weer
het bovenstaande knippersignaal. Volgens de handleiding geeft een groen
knipperend DC IN lampje aan dat er een hardware probleem is en moet je
naar de dealer gaan.

Het zal dus wel zijn wat ze de interne back-up batterij noemen.

Aart