[linux] Re: NFS over WiFi

Erik Dooper edooper op gmail.com
Zo Nov 20 17:49:48 CET 2005

On 11/19/05, Bram Mertens <m8ram op linux.be> wrote:

> Hi
>
> Ik overweeg momenteel om een NFS server op te zetten zodat ik vanop m'n
> laptop ook aan de bestanden op m'n desktop zou kunnen.
>
> Meestal gebruik ik echter een draadloze verbinding tussen beide PC's en
> ik stel me de vraag of een (soms) slechte verbinding tussen beide PC's
> problemen kan opleveren.
>
> De NFS HOWTO bevat geen specifieke informatie over WiFi verbindingen en
> ook op google is er weining te vinden over NFS + WiFi/wireless.
> Misschien omdat er weinig of geen problemen zijn ofwel omdat weinig
> [...]

Ik heb hier toevallig recent naar zitten kijken, maar een van de grootste
problemen
waar ik tegenaangelopen ben is security. NFS staat nou niet bekend als een
veilig
protocol, en ik heb voor obvious reasons dan ook geen NFS poorten open die
via
de lucht te bereiken zijn.
Mij leek het dus wat om NFS over SSH te tunnelen, maar heb dit nog niet
werkend
gekregen, ondanks de documentatie op
http://nfs.sourceforge.net/nfs-howto/security.html

Heeft iemand hier succes mee gehad of kan mij iets anders aanbevelen?

Groet,

Erik