[linux] Re: rsync probleem

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Nov 24 19:31:52 CET 2005

On Thu 24 Nov 2005, Johan Wevers wrote:

> ssh, telnet en ftp werken. Alleen ftp als root staat dicht, maar VZIW
> gebruikt rsync toch geen ftp.

Ssh werkt dus niet "gewoon":

> vulcan:~> ssh mercury id
> Enter passphrase for RSA key '/home/johanw/.ssh/identity':
> stderr is not a tty - where are you?

Zie regel hierboven, da's dus FOUT

>  16:28:49 up  4:09,  4 users,  load average: 1.00, 1.00, 0.94
> stty: standard input: Invalid argument

Deze ook!

> uid=501(johanw) gid=100(users) groups=100(users),6(disk)
>
> uid en gid zijn op vulcan en mercury gelijk, speciaal op gelet juist
> om dit soort gelazer te voorkomen.

Dat hoeft dus niet met rsync, als je tenminste geen --numeric-ids
gebruikt... Maakt ook geen bal uit voor ssh.

> Nee, ik gebruik tcsh op beide machines als shell. M'n .cshrc zet wat
> aliassen, maakt de prompt mooi groen voor users en rood voor root en
> zet wat omgevingsvariabelen. Niks ongewoons lijkt me.

Volkomen fout dus als je niet-interactieve dingen over ssh wilt doen.
Fix het zodat ie dat zooi alleen doet als je aan een tty zit (hint:
test -t)

> Op beide machines draait dezelfde distributie (Slackware 10.0)
> met dezelfde versie van rsync:
>
> vulcan:~> rsync --version
> rsync  version 2.6.2  protocol version 28
> Copyright (C) 1996-2004 by Andrew Tridgell and others

Kon beter, maar op zich niet het probleem.

> Ik kan niks over deamon mode vinden in de manpage van rsync.

"daemon" != "deamon" .... zucht....

Paul Slootman