[linux] Re: van het ene netwerk naar het andere

Zo Nov 27 15:20:06 CET 2005

On Sun, Nov 27, 2005 at 03:05:35PM +0100, Gijs Hillenius wrote:

>        > On Sunday 27 November 2005 14:39, Gijs Hillenius wrote:
>     >> Waarschijnlijk is de vraag simpel genoeg te beantwoorden, maar
>     >> ik heb even een hint of wat nodig. Ik heb een netwerk
>     >> 10.0.0.0/8 en een netwerk 172.16.2.0/8. Er is een gateway die
>     >> met iptables en nat beide netwerken koppelt aan internet.
>     >>
>     >> Wat is de truuk waarmee je van een machine met bijvoorbeeld ip
>     >> 172.16.2.4 kan komen op een machine met 10.0.0.4?
>
>        > zorgen dat de gateway de goede route tabellen heeft. voor de
> [...]

Op zich zie ik geen enkel probleem.
De default routes van de hosts in je 172.0.0.0 netwerk moeten naar de
gateway verwijzen, net als de default routes van de hosts in je 10.0.0.0
netwerk. De gateway dient routes naar beide netwerken te hebben en een
default route naar het 'internet'. Verder controleer je of de gateway
'IP forwarding' op 'enabled' heeft staan.

Als je al je firewalls open hebt staan zou het dan moeten werken. Daarna
is het een kwestie van de gewenste firewall regels instellen.

Met vriendelijke groet

Daniel von Asmuth