[linux] Re: beschadigde extended paritie nog te repareren?

Di Nov 29 07:13:52 CET 2005

On Sun, 27 Nov 2005, Kees Theunissen wrote:
> [...]
[].. knip
> Het is me niet helemaal duidelijk in hoeverre dit probleem intussen
> is opgelost.
[].. (grote) knip2
Was nogal wanhopig met mijn verloren partitie (zonder backup ;-( ), en
heb vertrouwen gegeven aan ms-win utility partition-recover. En daarmee
heb ik mijn home-partitie terug gekregen. Er zijn nog wat meer partities
die ik ben kwijt geraakt, maar - al is het jammer - daar kan ik zonder
leven.

> [...]
> rest van de partitietabel nog wel klopt. Eerst dus booten van een
> andere schijf of een life CD. Desnoods zet je de schijf zolang in
> een andere computer. Dan in een readonly-situatie de andere partities
> testen. Ook even narekenen of de indeling die fdisk geeft correct
> is.
>
> Wat er mis is weet ik niet, hoe het zo is kunnen onstaan dus ook niet,
> maar in het onderstaande geeft de fout "dd: writing `/dev/hda4':
> No space left on device" al bij het copiëren van de derde sector
> weinig vertrouwen in de correctheid van de huidige tabel.

Op het ogenblik heb ik een leefbare situatie, met mijn SuSE9.3 opnieuw
geïnstalleerd (met een lijst van geïnstalleerde rpm's gaat dat nogal
gemakkelijk), en mijn homedir weer op orde. Maar net veel gedownloade
bestanden kwijt, net als veel documentatie. Maar ja, het internet had ik
gelukkig niet gewist ;-), en google wil je nog wel eens influisteren
waar de verloren info te vinden is.
Heb er een paar leermomenten uit gehaald: iedere dag weer een backup
naar een aparte disk, backup van mijn MBRs bijhouden in de bu-dir,
en binnenkort mijn A-disk zodanig op orde krijgen dat gpart daarop geen
seek failure meer op geeft. (Ben bang dat dat weer een totale
her-installatie vereist, want ik heb nog geen idee waarom ik die fout-
melding krijgt. Op de gpart website zeggen ze dan "If gpart says it
found inconsistencies, you are a bit on your own". ;)

--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl