[linux] Re: DLT 20/40GB cassetten en cleaning tape

asmuth op bakunin.xs4all.nl asmuth op bakunin.xs4all.nl
Do Okt 6 12:57:14 CEST 2005

> En als je PC gejat wordt dan neemt die inbreker in één moeite gelijk ook
> je aangekoppelde backup mee.

Je kan je backup media ook op zolder opslaan of bij kennissen.

> Alles hangt af van je schaalgrootte. Een thuisgebruiker die zijn vakantie-
> foto's, email en belasting aangifte wil backuppen kan vaak prima uit de
> voeten met een DVD brander.

Volgens de verpakking kan een DLT tapeje bij zorgvuldige opslag meer dan
30 jaar worden bewaard. En een DVD-recordable? 30 dagen?

> Maar ik moet er niet aan denken dat op mijn werk zo'n honderd gebruikers
> allemaal persoonlijk veranwoordelijk zijn voor backups van hun eigen
> data (op pakweg 200 PC's, vaak tientallen Gigabytes per PC) op DVD's.

Op mijn werk zijn we dat wel degelijk. De servers worden gebackupt door
de systeembeheerder.

> Tot zover deze inleiding/achtergrond.
> Ik praat nu een beetje vanuit een elitair standpunt. Dit soort voor-
> zieningen ligt ver buiten het bereik van een particulier en vaak ook
> van het midden- en kleinbedrijf. Het enige wat ik eigenlijk wil
> zeggen is: bedenk je een paar keer voordat je tapes achterhaald noemt.

Thuis maak ik nog gebruik van eenvoudige DAT-tapejes. Nemen minder ruimte
in dan een externe SCSI disk.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth