[linux] Re: onverwijderbare files

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr Okt 21 17:28:00 CEST 2005

On Friday 21 October 2005 17:17, lucas merckelbach wrote:
[...]
> Die bestaat dus niet. En kan ik ook niet aanmaken.
> Kennelijk is een executable wel in staat files aan te
> maken onder een bepaalde naam.

Volgens mij kan dat alleen als root, of als een programma dat suid root heeft.
Misschien ook met sudo, als de op dat moment actieve gebruiker in sudoers
zit. Overigens meen ik te weten dat scriptjes met suid root niet als root
draaien (ik zou het moeten checken; er zijn beveiligingsredenen om dat uit te
sluiten).

> Als dat kan, dan zou ik
> zeggen, dan moeten die ook weer via de omgekeerde weg
> weer opgeruimd kunnen worden. Of is er iets anders aan
> de hand?

In ieder geval: als jij mortal user <>501 bent, kun je geen files opruimen die
eigendom zijn van user 501, of die nou bestaat of niet. Dat zou een mooie
boel worden als dat wel kon, niet?

De "omgekeerde weg" in deze is m.i. een "uninstall" procedure, met --naar ik
hoop-- dezelfde rechten als de "installer". Anders zul je gewoon aan de sysop
(root user) moeten vertellen dat er files van een niet-bestaande user 501 op
jouw account staan, en dat hij ze moet verwijderen.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11