[linux] Re: onverwijderbare files

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr Okt 21 17:53:29 CEST 2005

On Friday 21 October 2005 17:37, Jelle Boomstra wrote:
[...]
> met chown kan je volgens mij wel files weggeven. Iig ik heb dat wel eens
> gehad op een hpux doos, maar nu ik het hier thuis probeer lukt het niet...

Nee, vind je het gek? chown mijzelf files-van-jantje en vervolgens kan ik als
mortal user alles doen met de files van jantje?

Je kunt alleen je eigen files weggeven aan anderen. En dan ben je ze kwijt. En
zo hoort het ook.

Het Unix securityconcept is  misschien wat grofkorrelig, maar het zit goed in
elkaar. En het idee van root is misschien wat primitief, maar het is heel
goed doordacht! Niet iedereen mag chown doen, en dat is maar goed ook ;-)

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11