[linux] Re: onverwijderbare files

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Vr Okt 21 19:30:45 CEST 2005

Op vr, 21-10-2005 te 17:22 +0200, schreef Johan Wevers:

> Ze zijn waarschijnlijk met die uid's uitgepakt door tar. Als een file
> een user ID heeft (dat is gewoon een nummer) dat niet in /etc/passwd
> staat wordt gewoon het nummer afgedrukt door ls -a i.p.v. de bijbehorende
> naam (die immers niet bestaat).

> Als root. Of /etc/passwd aanpassen en een user 501 aanmaken, als die user
> inloggen en ze verwijderen. Maar daarvoor moet je meestal ook root zijn.

> In dat geval: contact opnemen met iemand die dat wel heeft.

Ik ben benieuwd waar die bestanden nu eigenlijk terecht zijn gekomen.
Aangezien Johan het root password niet heeft, zal hij de installatie als
gewone gebruiker hebben gedaan, en voorzover mij bekend kan dat dan
alleen in directories waar hij schrijfrechten heeft. Ik vermoed dus dat
die bestanden ergens onder /home/johan/ staan,
b.v. /home/johan/usr/local/bin/. In dat geval is /home/johan/usr
waarschijnlijk al 501:501, maar kan hij dat ook veranderen in
johan:johan, en vervolgens met rm -r usr vanuit zijn home directory
alles wissen.

En vermoedelijk is de reden dat het niet werkt, dat het niet als root is
geïnstalleerd en dus op een plek terecht is gekomen waar geen rekening
mee is gehouden. Dat zou dan misschien opgelost kunnen worden door wat
aan het path te doen.

Aart