[linux] Re: Doorgifte IP probleem

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Za Okt 22 13:08:38 CEST 2005

"Jan Rozema [NLLGG Member]" wrote:

> Ik kan vanaf de Gatewayserver deze Win 2003 machine bereiken en kan
> ook vanaf Win 2003 op internet
>
> Ik gebruik iptraf, als ik vanaf huis ping dat bereikt(zichtbaar in
> iptraf) dit de Win 2003 machine(ICMP)
>
> Mbv van een webbrowser op ip x.y.z.135 zie ik geen pakketjes in iptraf
>
> Ik krijg toch de indruk dat de firewall de boosdoener is

"Gatewayserver?" Nu snap ik het niet meer. Is er nu nog een andere
computer in het spel? Of is dit de fedora-machine?

[...]

> Onderstaande opmerking begrijp ik niet helemaal, ik gebruik Squid

Zoals Rob Sterenborg ook al zei, je kan Squid ook gebruiken om ipv van
"binnen naar buiten", "van buiten naar binnen" te gaan.

Zie http://www.squid-cache.org/Doc/FAQ/FAQ-20.html#ss20.1 What is the
httpd-accelerator mode?

Heel kort door de bocht:
- zet op de fedora machine squid op in httpd-accelerator mode, bijv.
  op poort 8080.
- configureer eea zodanig dat deze squid kan praten met de windowsmachine
  op 172.16.10.20:80 (of waar die dan ook staat)

De gebruikers kunnen nu gewoon naar x.y.z.135:8080 gaan om (via Squid) naar
die webserver te kijken. x.y.z.135:80 blijft gewoon voor de Apache op
de fedora-machine beschikbaar. Je zou zelfs het 'gedoe' met 'eth0:1' e.d.
kunnen vermijden door alleen x.y.z.132 te gebruiken aan de buitenkant
ipv zowel .132 als .135.

Groeten,

--Peter Fokker

--