[linux] Re: onverwijderbare files

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Zo Okt 23 15:54:38 CEST 2005

Op vrijdag 21 oktober 2005 17:37, schreef Jelle Boomstra:
> On Friday 21 October 2005 17:03, lucas merckelbach wrote:
> [...]
>
> met chown kan je volgens mij wel files weggeven. Iig ik heb dat wel
> eens gehad op een hpux doos, maar nu ik het hier thuis probeer lukt
> het niet...
Ja, in mijn tijd mocht je je files aan een ander geven. Op die manier
kan tar de files hun originele eigenaar laten behouden (aanmaken
natuurlijk onder huidige user en dan met chown de originele user
herstellen). Maar dat mag tegenwoordig niet meer. Dat was één van de
fouten in mijn shell&script pilot:(
user 501 wat niet zo lang geleden de tweede user die je (met een
maak-user-tooltje) aanmaakte,

Als de files in een directory van jou terechtgekomen zijn maakt dat
niets uit. Ze moeten in een directory staan waar jij schrijfrechten op
hebt. Is die niet van jou èn staat het stickybit op dan moet je user
501, of root om medewerking vragen lijkt me.