[linux] Re: disk-image maken en branden op dvd on-the-fly

asmuth op bakunin.xs4all.nl asmuth op bakunin.xs4all.nl
Di Okt 25 17:25:38 CEST 2005

> Dat het met pipes moest was me al wel duidelijk. Ik dacht iets in de geest
> van:
>
> dd if=/dev/hdax | gzip | mkisofs ... | cdrecord ...

U kunt inderdaad een image maken van een partitie, ongeveer met:
    cdrecord .... /dev/hdax
(preciese opties: zie how-to en man page)
U krijgt dan gewoon een ext3 of ander File System op uw CD-ROM. Linux is
het enige OS die dat schijnt te snappen.

> maar hoe zit het dan met de naamgeving (het bestand op de dvd zal toch wel
> een
> naam moeten hebben?

Nee. U schrijft rauwe bytes.

Iets gebruikenlyker is om een ISO-9610 File System te maken, met iets als:
    mkdir /mnt/disk
    mount /dev/hdax /mnt/disk
    mkisofs /mnt/disk | cdrecord .... -

> En geeft het tempo waarin de data uiteindelijk naar de brander gestuurd
> wordt
> geen problemen?

U riskeert buffer overruns. Het risico hangt af van uw hardware. Sommige
branders zijn hiertegen beveiligd. Het simpelste is gewoon proberen en
media weggooien als het foutgaat :-)

P.S. Ik weet niet of het mogenlijk is om apparaten met een andere
interface dan standaard SCSI te gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth