[linux] Re: geluidskaart en mail

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Okt 26 00:52:11 CEST 2005

On Tuesday 25 October 2005 12:32, Dick Sterkenburg wrote:
> Ja ik weet dat allerlei mogelijk is maar ik wil nu graag een
> stapvoorstapplan wat ik kan doen. ik ben het een beetje zat dat ik die
> laptop nu al een aantal weken hebn en dat er nog niet veel meer mee kan dan
> teksten typen en lynx gebruiken. mailen vidn ik een echte vereeiste en
> internetstreams beluistere ok kan iemadn mij helpen?

Exim kan ik je wel even uitleggen, mutt/pine mag uitleggen mag een echte
cli-krijger doen, ik gebruik die nooit ('mail' is goed genoeg voor mij als ik
iets moet testen)

1 zorg dat je exim4 en alle benodigde pakketten installeerd:
#apt-get updatte
#apt-get upgrade
(hier krijg je evt. upgrade dialogen van. gewoon op enter drukken geeft bijna
altijd de zinnigste oplossing)

#apt-get install exim4-config
hier krijg je een standaard debconf scherm voor je neus (ncurses, geen idee
hoe goed dat leesbaar is op je braille regel) de meeste keuzes die je
aangeboden worden hebben een goede default, waar je even op moet letten is
het eerste scherm- het configuratie type. kies daar voor smarthost, met of
zonder lokale mail. de volgende vragen zijn afhankelijk van welke
configuratie-type je hebt gekozen. Het enige belangrijke dat ik in mijn setup
zag langskomen was de smtp-server waar je de mail naar toe wilt versturen(een
na laatste scherm) Daar moet je dus de mailserver van je provider invullen
meestal is dat iets in de vorm van smtp.mijnprovider.nl of
post.mijnprovider.nl.
Dat is alles! Exim wordt opnieuw opgestart en als het goed is kan je systeem
nu mail naar buiten sturen. dat kan je testen met
$>mail -s test test op testadres.nl
hier tiep je wat
1234  test is op de een of ander manier erg populair bij dit soort mails
afsluiten doe je met een enkele punt gevoldg door een nieuwe regel:
.
cc:
(cc: doen ik niet aan, dus gewoon op enter drukken)
je mail is/wordt nu verzonden.
In /var/log/exim4/mainlog kan je als root lezen dat je mailtje vertuurd werd,
of wat er eventueel fout is gegaan.

Tot zover dus het configureren van exim4 op debian. Als je stieken toch een
andere distro gebruikt dan is deze info minder relevant... Het ziet er
ingewikkelder uit dan het is, het enige mogelijke probleem dat je zou kunnen
hebben is met de ncurses interface van debconf, maar dat probleem zou je dan
bij alle apt-get handelingen hebben. (het is ook vast op te lossen, maar geen
flauw idee hoe :-)

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra