[linux] awk-vraagje: hoe een environment variable in een variabele steken?

Bram Mertens m8ram op linux.be
Do Okt 27 08:29:59 CEST 2005

Hey

Gisteren vroeg een collega van me hoe hij een environment variable kon
gebruiken in awk.

Even zoeken in gnu awk book leerde me al snel dat je hiervoor het array
ENVIRON moet gebruiken, bv. "printf ("home is %s", ENVIRON["HOME"]);".

Jammer genoeg lukt het niet om deze environment variabele in een
variabele te steken, na "home = ENVIRON["HOME"]" blijkt home nog steeds
leeg te zijn.

Bovendien ben ik er nog niet zeker van dat we dan het probleem opgelost
hebben want het is de bedoeling om (o.a.) deze variabele mee te geven
als parameter aan een C-programmaatje via "system( C-progje home ... )".

We beseffen dat awk voor dit probleem niet de ideale oplossing kan
bieden maar dit stukje moet in een script van een klant passen...

Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?

Alvast bedankt

Bram