[linux] Re: mail geweigerd wegens listed at spamhaus.org???

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Za Okt 29 21:49:05 CEST 2005

On Saturday 29 October 2005 21:33, paai wrote:
> Mijn provider, IAE, gooit af en toe mijn internetverbinding
> om, waardoor ik weer een ander IP nummer krijg. Dat is soms
> alleen maar lastig, maar vanmiddag gebeurde het weer, en nu
> kan ik geen email meer versturen vanaf thuis, omdat mijn
> nieuwe IP nummer als spamadres geregistreerd staat bij
> sbl-xbl.spamhaus.org ???

Volgens mij is er iets veranderd op de lijst, want ik(of eigenlijk mijn
providers smtphost) werd laatst ook gewigerd vanwege een listing. Dat was dus
een smtp-server van demon.nl. Gelukkig bleken die op meerdere ip's te ziten
en was er maar een ip gelist, dus was het probleem snel opgelost.

> Wat doe ik daaraan?

Overigens als je op een dynamisch-ip zit is het wel zo netjes om de smtp van
je provider te gebruiken (smarthost in de meeste mta's). Maar de bezige bijen
van de mailinglijst admins zouden zich ook af mogen vragen of het gebruik van
dergelijk blacklists wel de juiste techniek is. Misschien kunnen ze met
exacte nummers komen hoeveel spam er met een valide afzender wordt
tegengehouden.
--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra