[linux] Re: Xserver keyboard optie "third level chooser" [SOLVED]

Bram Mertens m8ram op linux.be
Di Sep 6 22:38:04 CEST 2005

Bram Mertens wrote:
> Hey
[...]
> Op beide PC's zit ik met een probleem: ik kan geen backquoutes tikken
> (`) wat uiteraard nogal vervelend is.
> Op m'n PC thuis kon ik ook geen '@' typen, op de SuSE machine lukte dat
> dan weer wel.
>
> Op m'n laptop en m'n oude desktop heb ik dat "opgelost" door telkens de
> gnome-settings-daemon te starten en in de gnome-keyboard-properties bij
> "layout options" de optie "Press Right Alt-key to choose 3d level" toe
> te voegen.
[...]
> Bovendien doet dit voor zover ik weet niets dat XkbOptions in
> Xfree86-Config niet zou kunnen oplossen (en dan zelfs zonder een extra
> daemon).

Verder speurwerk heeft het volgende resultaat opgeleverd:
de gezochte optie is "lv3:ralt_switch".  Zodra ik het gevonden heb lijkt
het vrij voor de hand liggend...

Mijn keyboard setting in XF86Config-4 ziet er momenteel dus als volgt uit:
Section "InputDevice"
         Identifier      "Generic Keyboard"
         Driver          "keyboard"
         Option          "CoreKeyboard"
         Option          "XkbRules"      "xfree86"
         Option          "XkbModel"      "pc105"
         Option          "XkbLayout"     "be"
         Option          "XkbOptions"    "altwin:meta_win,lv3:ralt_switch"
EndSection

Nu heb ik onder debian alle tekens die ik nodig heb.  Zoals Hugo
gisteren opmerkte moet ik voor '`' wel een "Alt Gr + ยต + spatie" typen
omdat je hiermee ook accents grave kan typen op andere letters...

Nu nog een euro-compatibel lettertype selecteren voor m'n terminals en
alles is pico bello!

Groeten

Bram