[linux] Re: QuickTime onder Linux

nllgg op ukemi.com nllgg op ukemi.com
Ma Sep 12 22:58:16 CEST 2005

> Ik kwam op een site waar QuickTime streaming video content op staat.
> Voor zover ik via Google heb kunnen beoordelen kun je dit niet onder
> Linux afspelen. Ik heb al een mailtje gestuurd. Maar als ik een reactie

Quicktime-filmpjes heb ik altijd kunnen bekijken met mplayer, maar
afhankelijk van de gebruikte codec is het al dan niet nodig om binary-only
(Windows-)library's te gebruiken. Quicktime (.mov) is net als AVI het
containerformaat, waarin de video- en audiostream zijn opgeslagen. De
streams hebben hun eigen indelingen, waarvan sommige wel/niet via open
software te lezen/schrijven zijn.

Of er een Quicktime-specifiek streamingformaat is, zoals je aangeeft, weet
ik niet. Ik ken zelf alleen HTTP, rtsp (realvideo, mplayer-afspeelbaar) en
mms (M$).

> krijg, wat voor formaat kan het beste worden gebruikt? (Eenvoudig voor
> hun om naar te converteren, maar tegelijkertijd goed onder Linux te
> bekijken.)

Quicktime is uitstekend geschikt hiervoor, de juiste codec is belangrijker.
De (open) mjpegtools werken bijvoorbeeld 'native' met quicktime.

Groet,

Hans
--
(\(\
(^.^)

*This is the cute bunny virus, please copy this into your sig so it can spread