[linux] Re: geluidskaart in debian, was: braille en debina

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Di Sep 13 20:07:36 CEST 2005

On Tue, 13 Sep 2005, Jelle Boomstra wrote:

>Maar het voornaamste probleem dat je hebt is uitvinden wat voor chipset er in
>je laptop zit, ik gok op een neomagic chipset die bij de grafische kaart
>hoort. lees de pagina die ik eerder had gesuggereerd eens door en kijk of je
>met `modprobe modulenaam` (weet de modulenaam voor neomagic-sound niet uit
>mijn hoofd) een foutmelding krijgt.
>Misschien werkt het ook gewoon als je alsa installeerd met apt-get, maar dat
>verwacht ik alleen als je iets vindt met `discover sound`.

Als we het exacte typenummer weten dan is de chipset vast wel te vinden
op de dell website. Ik vrees dat de dell website net zo best toegankelijk
is voor lynx of een andere text-only browser, maar er zijn hier genoeg
mensen op de list die even willen helpen zoeken.

Voor het typenummer zul je wel hulp moeten inroepen van een ziende.
Dat nummer moet aan de onderzijde van de laptop te vinden zijn op een
stikker. Als je de "service tag" kan vinden dan is dat ook voldoende.
Typenummer en service tag zullen ook wel te vinden zijn in de BIOS setup
(F2 indrukken tijdens het opstarten).

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein