[linux] Re: HAMA cardreader onder Linux

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Wo Sep 21 15:26:49 CEST 2005

Op wo, 21-09-2005 te 14:35 +0200, schreef Johan Wevers:
> Roeland Th. Jansen wrote:
>
> OK, ik heb een nieuwe gehaald. De hardware werkt nu in elk geval, onder
> win2000 doet hij het. Onder Linux nog niet, sda t/m sdn getest.
>
> vulcan:~# mount -t vfat /dev/sda /mnt
> mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda,
>        or too many mounted file systems
>
> -t vfat weglaten gefet geen verandering.
>
> Als ik /dev/sda zonder nummer test krijg ik deze melding:
>

> vulcan:~# mount -t vfat /dev/sdn1 /mnt
> mount: special device /dev/sdn1 does not exist

Als ik mijn cardreader in de usb bus plug zie ik in /var/log/kernel.log
een heleboel meldingen, o.a:
kernel:
usb 1-1: new full speed USB device using address 2
scsi3 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
Vendor: SanDisk   Model: ImageMate CF-SM   Rev: 0100
Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
Attached scsi removable disk sda at scsi3, channel 0, id 0, lun 0
Attached scsi generic sg2 at scsi3, channel 0, id 0, lun 0,  type 0
Vendor: SanDisk   Model: ImageMate CF-SM   Rev: 0100
Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
Attached scsi removable disk sdb at scsi3, channel 0, id 0, lun 1
Attached scsi generic sg3 at scsi3, channel 0, id 0, lun 1,  type 0
USB Mass Storage device found at 2

Nadat ik er dan een geheugenkaartje in heb gestopt kan ik dat
probleemloos mounten met mount /mnt/flash, waarbij in /etc/fstab staat:
/dev/sda1       /mnt/flash      vfat    rw,noauto,user        0       0

Dus uit kernel.log weet ik dat ik sda of sdb moet hebben. Het kan echter
ook anders zijn omdat ik nog een scsi zip-drive heb. Die komt nu bij mij
op sdc. Als jij nog andere scsi disk devices hebt kunnen die ervoor of
erna komen. Er moet dan een kaartje inzitten waarna ik sda1 kan mounten.

Doet me nog even denken aan een trukje met die zip drive. Als daar een
ext2 geformateerde schijf in zat, zat hij op /dev/sdc1, was het een vfat
geformateerde schijf, dan zat hij op /dev/sdc4, maar dat komt zover ik
weet alleen bij zip-drives voor.

Ik verwacht dat je sd[a-n]1 moet hebben, welke is afhankelijk van de
slot waar je je kaartje in moet hebben. Maar het kan ook wat anders dan
[a-n] zijn als je nog een andere scsi schijf hebt.

Welke melding zie jij in kernel.log bij het aansluiten van je
cardreader?

Aart