[linux] Re: samba

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Ma Sep 26 12:30:02 CEST 2005

On Monday 26 September 2005 11:52, Guido van Harten wrote:
> Ik heb in Samba een gebruiker aangemaakt met dezelfde naam (case
> sensitive) als die in het Windows-domein en het daarbij behorende
> wachtwoord.

Waarom? Zou je dat ook doen als je een tweede win200 bak in je netwerk hangt?
Als je een domein controller hebt, dan moeten alle clients daar toch naartoe
voor authenticatie?

> Als ik op de Windows-machine naar My Network Places ga, dan zie ik de
> ene keer wel MyGroup (of hoe ie dan ook mag heten) en de andere keer -
> nu dus, tijdens het typen van dit bericht - weer niet.
> Onder MyGroup zie ik dan een omschrijving van een computer dat de
> Linux-bak zou moeten zijn, maar ik kan daar verder niet in browsen.
> "Niet toegankelijk"...
>
> smb.conf heb ik niet handmatig gewijzigd.
En waarom niet? Heeft jou computer telepatische ontvanger ingebouwd?

De vraag is natuurlijk wat je wilt; slecht een vis of leren vissen.
Misschien wil een samba-kundig iemand je wel een harinkje toewerpen, maar als
je wil leren vissen zal je toch zelf wat meer initiatief moeten tonen. Begin
eens met het lezen van de manpages voor samba (#samba in de adresbalk van
konqueror als je kde gebruikt) en vandaar verder speuren.
Dan zet je eerst een eenvoudig netwerkje op (dus zonder die domein controller
en zonder wachtwoorden etc.). Als dat werkt kan je dat stap voor stap
dichtimmeren.
--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra