[linux] Re: reject-with icmp-host-prohibited

M. Piscaer michiel op piscaer.com
Di Sep 27 18:11:35 CEST 2005

Op 27-sep-2005, om 17:23 heeft Gijs Hillenius het volgende geschreven:

> Dit is een vervolg op mijn vraag van afgelopen zondag,
>
> dat ging over een script dat /var/log/auth.log checkt en bij het
> tegenkomen van 'Illegal user' zet ie dat ip adres een paar minuten in
> een blacklist.. Ik heb het idee dat het script wel werkt, maar mijn
> firewall niet 'af' is, zodat de twee samen toch niet werken..
>

> Ik heb weer zo'n ssh-belletje-trekker..
>
> in de log:
> Sep 27 04:02:04 waterstof sshd[15637]: Illegal user test from
> 220.95.212.147
> Sep 27 04:02:07 waterstof sshd[15916]: Illegal user test from
> [...]
Wat je ziet is dat het pakket geaccepteerd wordt dat zie je namelijk
aan je log. Dat je sshblack werkt immers hij zet het IP adres in de
firewall. maar het pakket komt niet in de chain BLACKLIST want de
verwijzing ernaar staan de tellers op null. Dus of het pakket wordt
al eerder in INPUT geaccepteerd of hij gaat de gehele firewall af
omdat de regel 0 0 BLACKLIST tcp -- * * 0.0.0.0/0 0.0.0.0/0 tcp dpt:
22 flags:0x16/0x0 niet overeenkomt met het desbetreffende pakket.

Ik weet niet welke tcp opties 0x16/0x0 (ik vermoed dat er achter de
0x0 een 2 moet komen te staan). Maar wat staat er nog meer in de
INPUT chain want ergens moeten die pakketten naar toe gestuurd zijn.
En ze zijn niet naar de BLACKLIST chain gestuurd.

Maar waar dan wel naar toe?

Ok heb toch maar zelf in mijn firewall gekeken en 0x16/0x02 is een
optie die mee komt met iptables --syn optie.

Weet ik nog niet wat het inhoud. Maar een mogelijke oplossing zou
kunnen zijn dat je die --syn moet weg halen uit de firewall zodat
alle pakketten met bestemmingsport 22 (ssh) naar de BLACKLIST gaat
zodat je daar kan filteren of hij geaccepteerd mag worden de ja of de
nee.

Of wat ook nog fout kan zijn is dat het ssh pakket al eerder in INPUT
geaccepteerd wordt. Maar dat kan ik niet zien aangezien ik niet je
hele INPUT chain ken.

Mvgr,

Michiel

michiel op piscaer.com

VoIP adres: michiel op piscaer.com
Jabber: masterpe op myjabber.net
MSN: my op masterpe.nl
Tel: 045-6454166
Mob: 06-16048782

Middels gizmo is het mogelijk om dit VoIP adres te bellen. Voor meer
informatie zie gizmoproject.com