[linux] Re: Amavisd-new icm SpamAssassin

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Ma Jan 2 11:44:47 CET 2006

On Mon, January 2, 2006 11:00, Aart Koelewijn wrote:
> Hoi,
> ik weet het antwoord op je vraag ook niet direct, maar wat me opvalt
> is, dat zowel bij xs4all als bij direkt gebruik van spamassassin
> gecheckt wordt op een aantal blacklists en die scoren in spamassassin
> meestal hoog. Als spamassassin door amavisd-new wordt aangeroepen
> worden deze blacklists niet meegenomen.

Oww..

Een andere email, door Amavisd-new/SA gescanned en tot spam
bestempeld, geeft een ander idee :

(Een complete copy/paste geeft bagger dus ik kort het wat in.)
Content analysis details:   (12.8 points, 5.0 required)

 pts rule name
 1.0 URI_NOVOWEL
 3.1 RCVD_IN_XBL            RBL: Received via a relay in Spamhaus XBL
 1.8 RCVD_IN_WHOIS_BOGONS   RBL: CompleteWhois: sender on bogons IP
 2.0 RCVD_IN_SORBS_DUL      RBL: SORBS: sent directly from dynamic IP
 1.8 RCVD_IN_DSBL           RBL: Received via a relay in list.dsbl.org
 1.3 RCVD_IN_BL_SPAMCOP_NET RBL: Received via a relay in bl.spamcop.net
 1.7 RCVD_IN_NJABL_DUL      RBL: NJABL: dialup sender did non-local

Wat verschillend is van de email in de vorige post, enigzins vreemd,
is dat er nu 5.0 punten nodig zijn ipv 3.0... Ik vraag me af waar die
5.0 vandaan komt :

local.cf :
required_score 3.00

amavisd.conf :
$sa_tag2_level_deflt = 3.0;
$sa_kill_level_deflt = 3.0;
$sa_dsn_cutoff_level = 4.0;
(Yep, vrij lage scores ; ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee
gehad.)

Je zou bijna zeggen dat er 2 verschillende configs aan het werk zijn,
maar Postfix heeft toch echt maar 1 content_filter geconfigged. De
enige te vinden content_filter regels zijn :

main.cf :
content_filter = smtp-amavis:[127.0.0.1]:10024

master.cf :
127.0.0.1:10025 inet n  -       n       -       -  smtpd
        -o content_filter=

Ook deze email komt via XS4ALL, en de score was blijkbaar zo laag dat
ze er niet eens een spam score aan vast hangen (iets wat ik op dit
moment wel doe) :

> Nu heb ik bij mijzelf gemerkt, dat spamassassin via amavisd-new wel
> blacklists meeneemt als je een eigen nameserver hebt draaien en niet
> als je die nameserver hebt gestopt (wat ik soms moet doen omdat er
> een of andere tabel in het adsl-modem schijnt vol te lopen en ik dan
> alleen nog kan resolven als mijn nameserver niet werkt)

Mijn ADSL modem mag dat soort dingen niet doen. :^)

Jawel, ik heb Bind-9.3.1 draaien.

Gr,
Rob