[linux] Re: smartd offline uncorrectable sectors

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jan 11 12:22:35 CET 2006

On Wed 11 Jan 2006, Jelle Boomstra wrote:

> Ditvond ik in een syslog:
> smartd[2877]: Device: /dev/hda, 4 Offline uncorrectable sectors
>
> Maar is dat daadwerkelijk ook een probleem dat er aan zit te komen of kan ik
> dat gewoon negeren?  De schijf is een oude 4.3 Gb seagate.

Dat hangt er van af of de sectors in vrije ruimte zitten, of in
gealloceerde ruimte.

Zulke sectors worden doorgaans gecorrigeerd c.q. vervangen door
spares wanneer er een schrijf actie op die sectors plaats vindt.
Bij leespogingen zal echter een foutmelding komen.

Paul Slootman