[linux] Re: smartd offline uncorrectable sectors

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Wo Jan 11 12:26:37 CET 2006

On Wed, January 11, 2006 12:15, Jelle Boomstra wrote:
> Hoi Lijst,
>
> Ditvond ik in een syslog:
> smartd[2877]: Device: /dev/hda, 4 Offline uncorrectable sectors
>
> Maar is dat daadwerkelijk ook een probleem dat er aan zit te komen of
> kan ik dat gewoon negeren?  De schijf is een oude 4.3 Gb seagate.

Het komt wel van SMART af.
Ik weet nog dat wanneer een Compaq comp zo'n melding gaf ("Imminent
harddisk failure"), je een nieuwe schijf mocht bestellen en de oude
vervangen (wanneer de comp nog in garantie was).

Het doel van SMART is om al vroeg in de gaten te hebben wanneer een
harddisk problemen kan/zal gaan geven. Ik zou zeggen dat, wanneer die
disk belangrijke data oid bevat, je het niet moet negeren.

Gr,
Rob