[linux] Re: FDs ophogen

Gerard g.boor op inter.nl.net
Wo Jan 11 13:14:44 CET 2006

> Voor de Pinguïn met de Rode Hoed staan deze instellingen in
> /etc/sysctl.conf en worden tijdens het opstarten verwerkt. De ulimit
> instellingen zouden bijv. in /etc/profile kunnen staan. Het lijkt erop
> dat 'root' zijn eigen ulimit kan verhogen, maar een gewone user niet.

En daar ligt een klein probleem. We willen de ulimits per proces verhogen
voor alle daemons, die zo'n beetje elk als hun eigen user draaien.
Er lijkt toch geen globale per-process setting voor te zijn.
/etc/sysctl.conf (die ook op Debian bestaat) gaat over systemwide. Het
maakt niet uit hoe hoog die staat; ulimit -n blijft 1024 geven. Moet
hiervoor dan toch de kernel recompiled worden?

> Voor een klein servertje is dat al heel aardig & ruim meer dan die 1024.

Dit "kleine servertje" is een dual Xeon 2.4 ghz met 4 GB Ram en alleen
SCSI U-320 disks. Het lijkt me dus dat het aantal FDs per proces daarop
best wat hoger kan. De webserver genereert zo'n 1000+ hits per seconde
die elk minstens 2 queries (en dus hits) op de SQL server genereren.
Al deze hits kosten een FD. Het lijkt me dus handig als we de ulimit
voor Apache en MySQL omhoog kunnen gooien. Desnoods met een kernel
recompile.

> Daniel

- Gerard