[linux] Re: smartd offline uncorrectable sectors

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Wo Jan 11 15:10:33 CET 2006

On Wed, January 11, 2006 13:32, Paul Slootman wrote:
>> On Wednesday 11 January 2006 13:00, Rob Sterenborg wrote:
>>> Als het goed is wordt de data op de sectors die "problematisch"
>>> zijn verplaatst naar andere sectors en worden de "oude" sectors
>>> gemarkeerd
>
> Dat kan dus niet zomaar, want dan raak je wellicht data kwijt zonder
> dat dat bekend wordt. En dat kan erger zijn dan data gewoon kwijt
> raken...

Daarvoor heb je smartd, die dat moet loggen of op de console een
melding geeft of zo, neem ik aan ?

> Als die sectors belangrijke gegevens bevatten, en die sectors
> onleesbaar zijn ("uncorrectable read errors" duidt daar toch echt
> wel op), dan kan de disk die sectors niet zomaar vervangen door
> reserve (spare) sectors, de data zou dan "stilzwijgend" vervangen
> worden door random data...
> Daarom zal een read actie een error geven, en een write actie gewoon
> lukken (onderwater wordt dan dus een spare sector ingezet).

http://users.dslextreme.com/~craig.lawson/linux_notes/disks.html :

=======
What is SMART?

Internal drive diagnostics? Recover on its own? How's that work?

Most modern disks have built in monitoring software, called SMART,
that makes predictions of future failure based on current and past
operation. SMART monitors both the disk as a whole is monitored and
individual disk sectors (usually 512 bytes). When a disk sector is
nearing failure, the drive automatically moves the data to a spare
sector. How does it know that failure is imminent? When you store 512
bytes, more than 512 bytes are actually used by the drive. The extra
data are redundant, and are used to verify the integrity of your data
(like a checksum), and there is enough redundancy that the drive can
actually correct some number of read errors. Although your main
processor never sees the errors, the drive knows whether corrections
were necessary and how many. More corrections mean more problems with
a sector, and sector failure is coming. CDs and DVDs do this, too,
except they can't move data out of bad sectors.
=======

Volgens dit verhaal gaat het dus vanzelf.
Handmatig kan blijkbaar ook :

=======
My problem arose because a sector suffered more damage than could be
corrected before it was next read. Because the drive hadn't visited
the sector in a while, suddenly there were too many errors to correct.
The data was gone, and the drive can't deal with it. The solution was
to manually locate the damaged disk sector and write new data into it.
When I replaced the sector contents, I gave the drive the opportunity
to relocate the sector. The drive will make sure the bad sector will
never be used again.
=======

>> Bij mijn weten kan het zeker voorkomen dat een schijf bij de
>> productie al slechte sectors heeft en zorgt de schijf er zelf voor
>> dat deze verwisseld worden met reserve sectors. Als het goed is
>> gaat smartd mij emailen als het erg wordt (al weet ik niet hoe ik
>> dat moet testen) en dat heb ik tot nu toe niet gezien.
>
> Het punt is dus dat die defecte sectors tijdens productie al
> probleemloos vervangen kunnen worden; defecte sectors tijdens lees
> acties of selftests kunnen dat niet.

Als ik bovenstaande verhaal lees dan kan het wel. Maar als het verhaal
niet klopt, kan jij misschien uitleggen waarom het niet klopt ??

Gr,
Rob