[linux] Re: automatisch wlan herkennen

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Jan 29 22:46:10 CET 2006

hans paijmans schreef:

>Hoi,
>ik heb een pcmcia wlankaartje, smc 2632w-v2. Wordt herkend onder SuSE
>10, geen centje pijn.
>
>Jedoch echter en helaas, iedere keer als ik draadloos wil internetten
>moet ik vanaf de taakbalk kinternet starten, zoeken naar het
>netwerk, connecten en de wep-code van 13 hexgetallen intypen. Het
>lijkt me toch idioot dat dat niet anders kan.
>
>Ja, bij Yast heb ik de wep-code opgegeven. Maakt niet uit...
>
>Iemand suggesties om dat allemaal automagisch te laten gebeuren?
>
>Paai

Hans,

Dit vond ik bij SuSE altijd en ramp. Het spul was steeds weg. Veel
gedonder met twee netwerken en botsende dhcp instellingen. In Mandriva
(schreef Daniel al) gaat het van een leien dakje - al heeft dat weer
andere nadelen).

Mijn oplossingen uit de oude doos:
- Pak de instellingen van je netwerkkaarten en zet ze alemaal op
activate 'on cable connection' die users ook mogen d(de)activeren. Als
je gelukkig bent werkt dit ale een speer. Heb wel ergens gelezen dat de
instellingen onder suse10 niet goed opgeslagen worden, dus kijk even
naar je /etc/.../network-ifcfg instellingen en corrigeer dit zonodig met
de hand.
- Lukt dit niet activeer dan scpm en maak een nieuw profiel aan voor je
wireless (k gooide vaak eerst alles weg en maakte een nieuw profiel aan
met maar 1 netwerkkaart erin). Kijk even na wat scpm naast het netwerk
alemaal verandert. Ik wilde bijvorbeeld geen printerinstellingen per
profiel.
Zet scpm in je taakbalk erbij - kan je met twee klikken de zaak omgooien
Suse lat je het profiel bij opstarten ook kiezen
- Anders moet je het steeds met de hand doen
-- ifdown de verkeerde netwerkkaarten (of doe rcnetwork stop)
-- ifup zonodig de goede kaart
-- activeer je kaart met het goede iwconfig commando (essid opgeven en
wep opgeven is meestal voldoende)

Zoals ik al zei - een hoop gedonder

Peter