[linux] Re: linux op laptop

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Di Jun 6 21:05:38 CEST 2006

Paul Slootman wrote:

>Nee, sizeof(int) hoeft dus niet gelijk te zijn aan sizeof(void *).

Dat hoeft niet nee.

>Als je daar van uit gaat dan ben je een slechte programmeur :-P

Of je kent je doelsysteem goed. :-)

>Lijkt mij niet handig, "int" is een "handige" grootte, het kan best zijn
>dat een long langer duurt om te verwerken dan een int.

Op een 64 bits systeem? Dan is er iets raars aan de hand met dat systeem.
Gewoonlijk gaat de natuurlijke breedte het snelst.

>Als je dus een tellertje van 0 tot 100 hebt, daar wil jij dan per
>se een 64-bits eenheid voor gebruiken?!

Als ik zeker weet dat hij niet boven de 100 komt kan ik ook een char nemen.
Gewoonlijk echter weet ik helemaal niet hoe groot de waarde kan worden, en
hoop ik maar dat hij geen overflow geeft op een 32 bits waarde (zou in m'n
huidige werk theoretisch kunnen, Oracle kan meer dan 4G records sturen die
ik een een lus verwerk).

>Met andere woorden: als je grote getallen verwacht, gebruik een long,
>anders een int. Effe nadenken dus. Zouden programmeurs tegenwoordig
>vaker moeten doen.

Dit soort dingen kosten zo weinig extra dat minder crashes door een te
krappe grootte veel meer waard is dan die paar extra bits geheugen.
Als ik op het werk geheugen wil besparen kan ik beter wat orde scheppen
in de vele MB's aan overbodige libs die de applicaties laden omdat de
vorige programmeurs heel erg lui waren. Dat zet meer zoden aan de dijk.

>Daarom is het handig als er afspraken zijn over wat een int is voor bv.
>een alpha.

Jammer dat die cpu niet meer gemaakt wordt.

>Mag nu eigenlijk ook niet.

Onder win32 met die lib wel. Als Borland de VCL naar 64 bits gaat porten
mag ik toch hopen dat ze dat veld long maken, anders gaat er veel bestaande
code breken.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html