[linux] Geluid (Debian)

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Di Jun 13 16:25:52 CEST 2006

Hoi,

ik heb geluid onder Linux altijd een moeilijk hoofdstuk gevonden, werkte
het, fijn, werkte het niet, jammer dan. Maar nu wil ik op mijn laptop
beslist een voip programma (X-Lite) aan de praat krijgen, en dat
programma krijg ik probleemloos aan de praat op mijn desktop maar met
geen mogelijkheid op mijn laptop

Desktop: Debian Sarge 2.6.6-1-686, soundcard es1371
Laptop:  Debian Sarge 2.6.8-3-686, soundcard (onboard) trident

op de desktop is het oude dev-file systeem actief (bijna alles
onder /dev), op de laptop het nieuwe (bijna alles
onder /dev/.static/dev). Alle geluidsdevices zitten in de group audio en
zijn daarvoor rw. Ik zit zelf als gebruiker ook in die group.

Op beiden gebruik ik Gnome, op beiden heb ik de systeemgeluiden
ingeschakeld, maar die werken niet op de desktop, wel op de laptop. Het
maakt geen verschil of ik die systeemgeluiden op de laptop uitschakel
en/of esd kill. Op de desktop wordt esd helemaal niet gestart.

Op de desktop werkt, afgezien van die systeemgeluiden, het geluid
helemaal naar wens, dus ook bij filmpjes, bij X-Lite etc. Op de laptop
lijkt afgezien van de systeemgeluiden niet veel aan geluid te werken.

play *.wav werkt bij allebei
esdplay *.wav werkt op de laptop, geeft op de desktop:
ALSA lib confmisc.c:550:(snd_determine_driver) could not open control
for card 0
ALSA lib conf.c:3461:(_snd_config_evaluate) function
snd_func_card_driver returned error: No such file or directory
ALSA lib confmisc.c:387:(snd_func_concat) error evaluating strings
ALSA lib conf.c:3461:(_snd_config_evaluate) function snd_func_concat
returned er ror: No such file or directory
ALSA lib confmisc.c:945:(snd_func_refer) error evaluating name
ALSA lib conf.c:3461:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer
returned err or: No such file or directory
ALSA lib conf.c:3930:(snd_config_expand) Evaluate error: No such file or
directo ry
ALSA lib pcm.c:2068:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM default

Overigens werken beiden volgens mij met oss maar met als Installed
drivers type 10: ALSA emulation

Hoewel eea dus ook op de desktop niet perfect werkt zou ik willen dat
het op de laptop net zo werkt als op de desktop, dan kan ik als ik
ergens op een wifi netwerk kan inloggen tenminste lekker goedkoop met
voip bellen ipv met de dure gsm (van-naar buitenland)

N.B. op die laptop werkt softphone onder W XP wel, maar daarmee krijg ik
mijn wifi-kaart niet goed aan het werk, biedt dus ook geen oplossing.
Bovendien heb ik onder Linux met openVPN een tunnel naar mijn desktop
voor geautomatiseerde email en bestandsuitwisseling, het is dan wel zo
makkelijk als ik voor een telefoontje niet die laptop hoef te rebooten.

Aart