[linux] Re: Missend Gigabytes op SATA harddrive

Di Jun 20 20:14:35 CEST 2006

Aldus schreef Peter Vollebregt op Mon, Jun 19, 2006 at 11:45:14PM +0200:
> Een nieuwe computer aangeschaft met een SATA harddrive  (maxtor 200GB
> SATA II) van 200 GB.

Dom. Kun je je geld nog terugvragen?

> Het ding werkt als sda (naast mijn twee oude IDE 80 GB schijven).
> Probleem: er wordt maar 120 GB gerapporteerd.

Vraag: wie rapporteert dat: De Telegraaf? NOS? BIOS? Kernel? fdisk?
(Wat het BIOS zegt kun je verder gewoon negeren) Welke Linux versie
gebruik je?

Een snelle blik leert dat 'fdisk' een optie heeft om de grootte van
je disk aan het systeem mede te delen, maar 'hdparm' alleen kan rappor-
teren wat het denkt dat je hebt. Er moet een manier zijn om je kernel
ervan te overtuigen dat die schijf 200 GB groot is.

> Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Een IBM PC ondersteunt harde schijven van maximaal 30 MB. (voor PC-
compatibles kunnen andere grenzen gelden).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
      _----_