[linux] internet verbindingen

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Vr Jun 23 21:02:01 CEST 2006

van het ene moment op het andere viel de adsl verbinding weg. na
onderzoek van kpn blijkt het een overspraak probleem te zijn,
veroorzaakt door teveel verkeer in de buurt. daarom is mijn abonnenment
teruggezet van xs4all basic adsl naar de halve snelheid.

om niet vaker zonder verbinding te zitten heb ik er chello classic
bijgenomen, in de hoop dat ze niet tegelijk plat gaan.

de eerste 10 dagen ofzo werkte het prima, maar nu valt elke paar minuten
de router voor chello uit.

configuratie was:

adsl - draytek vigor 2800g (adsl modem router switch) - linux server met
o.a. named en dhcpd, 2e linux server, 4x windows, 3x mac

nu daarbij:

chello - kabelmodem Arris TM402B - draytek vigor 2900G (router switch) -
aan hetzelfde lan.

probleem:

de 'kabel'router valt steeds weg, volgens draytek door ongeldige
pakketten vanaf het kabelmodem, maar chello zegt dat alles prima in orde is.
oftewel zij wijzen naar elkaar en ik kom niet verder.

beide routers hebben een static ip, en de linux server ook, de rest dhcp
maar via mac address altijd hetzelfde ip.
named heeft de lan zone, plus forwarders xs4all en chello.

alles gebruikt adsl als gateway, op 1 windows xp na via chello. zou adsl
uitvallen, dhcpd wijzigen en alles via chello is het idee. later
misschien nog eens loadbalancing maar nu maar even nog niet.

via de log van de router zie ik wan dhcp offers maar ik weet niet waar
die vandaan komen, chello zegt niet van hun.

chello suggereert dat dit vanuit mijn linux dhcp server komt maar die
heeft alleen contact met de lan kant, niet met de wan kant.

als ik zou proberen om het verkeer tussen kabelmodem en router te
monitoren ziet chello een tweede mac adres en weigert. zo kan ik dus
niet zien wat er gebeurt.

als ik de ene pc met alleen router en kabelmodem aansluit bestaat het
probleem van de crashende router nog steeds.

wat zou ik nu kunnen doen om tot een nadere diagnose te komen?

groet,
paul.