[linux] Re: uitzetten van een usb schijf

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Jun 24 19:37:42 CEST 2006

On Sat, Jun 24, 2006 at 02:34:15PM +0200, Gijs Hillenius wrote:
> Hoi
..
> Nog een andere vraag ... een harde schijf die je per usb aan je
> machine hangt ... hoe zet je die uit? Ik heb altijd geleerd dat je
> harde schijven niet zomaar uit het stopcontact mag trekken... ik kan
> zoiets wel unmounten, maar dan draait ie toch gewoon verder .. of?

Vraagje: wat doe je als je een pc uitzet?
De tijd dat je een schijf nog handmatig moest parken is voor zover ik
weet voorbij sinds de XT's.

Verder is het voor de pc handig als de mount niet meer bestaat voor
het verwijderen (een "umount -l /dev/sda1" na het uitzetten van de schijf
kan toch gegevensverlies tot gevolg hebben). En een sync-operatie voor
het uitzetten is ook een pre.

Met een umount worden beide keurig verzorgt.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver